perjantai 12. joulukuuta 2008

Google ja nettihuijaukset

Joillekin Google on Internetin synonyymi. Tässä postauksessa käsitellään hieman yleisasioita hakukoneista.

Miten hakukoneet toimivat?



Hakukoneet, kuten Google (tai Suomessa lähinnä Google) ovat internetpohjaisia ohjelmia, joiden avulla voi hausanojä käyttämällä etsiä sivuja Internetistä. Sivut päätyvät hakukoneisiin siten, että hakukonerobotti käy jatkuvasti läpi verkon sivuja. Tätä kutsutaan indeksoinniksi: hakukonerobotti lisää sivustojen sisällön tietokantaan. Tämä tapahtuu olemassaolevien linkkien kautta: Robotti seurailee sivuilla olevia linkkejä ja etsii uusia sivuja. Kun tietyillä avainsanoilla haetaan hakunoneesta, tietää hakukone millaista tekstisisältöä sivuilla on, ja antaa listan sivuista, joilla sanat esiintyvät.

Nykyisin hakukoneet analysoivat tuloksia pystyäkseen tarjoamaan mahdollisimman hyvin hakua vastaavat tulokset. Tällöin ne myös pyrkivät eliminoimaan huijaukset ja tarjoamaan laadukkaita tuloksia. Kehittyneimmät hakukoneet esimerkiksi tunnistavat melko hyvin keinotekoiset yritykset vaikuttaa tuloksiin. Esimerkiksi suosittujen avainsanojen lisääminen listana (sex sex sex free porn johanna tukiainen alaston) sivujen alareunaan tai urbaanina legendana levinneen "meta keywords"-tägin käyttö ei enää takaa korkeita sijoituksia hakukoneissa.

Hakukoneoptimoinniksi kutsutaan toimenpiteitä, joilla pyritään vaikuttamaan tuloksiin positiivisesti ja nostamaan sivujen sijoituksia hakutuloksissa tietyillä hakusanoilla. Hakukoneoptimointi ei sinänsä ole huijaamista, vaan osa nyky-webiä. Hyvin optimoidut sivut helpottavat tiedon löytymistä www-sivuilta. Usein puhutaankin "white-hat" ja "black-hat"-optimoinnista. Mustahattu-kategoriaan kuuluvat "optimoijat" pyrkivät vaikuttamaan hakukoneiden tuloksiin vilpillisesti, siten että saisivat sivustonsa mahdollisimman ylös tuloksissa. Erilaisista tekniikoista kerron mahdollisesti myöhemmin.

Hakukonespämmi



Hakukonespämmi tarkoittaa turhien sivujen generoimista tai sisällön "lainaamista" siten, että saadaan mahdollisimman paljon sivuja hakukoneisiin, jotta satunnaiset googlailijat eksyisivät sivustoille. Vaikka roskasivut eivät pääsisikään kovin hyville sijoituksille hakukoneiden tuloksissa, niiden suuren määrän vuoksi ne tukkivat hakutuloksia tehokkaasti. Tämän vuoksi ainakin itse lasken spämmäyksen mustahattu-osastoon.

Eräs esimerkki tästä ovat kaikenlaiset "hakupalvelut" ja "hakemistot".

Esimerkiksi Eniro käyttää tämänkin blogin sisältöä saadakseen Googlen kautta kävijöitä omaan palveluunsa. Kun haen tästä blogista sattumanvaraisesti valitulla pätkällä Googlesta (ks.kuva), niin toisena hakutuloksissa on Eniron oma "haku" (huom. tulokset saattavat vaihdella ajan mittaan). Tästä ei tietenkään ole hyötyä sen paremmin googlaajalle kuin minullekaan, vaan sen tarkoitus on ohjata liikennettä Eniron sivuille, joilla taas on klikkipohjaisia mainoksia (tuskin kukaan tietenkään hakisi juuri tuolla lauseella, mutta se kenties havainnollistaa ilmiötä). Voisin tietysti estää Eniroa pääsemästä sivuilleni, mutta toisaalta, haluan saada kävijöitä myös Eniron hausta (no, tulihan niitä tässäkin kuussa peräti 3 kpl). Tämän harrasteblogin kannalta ei asialla ole suurtakaan merkitystä, mutta pyöritän paria kaupallista sivua, ja on riski, että Eniron kaltaiset "hakupalvelut" syövät liikennettä niiltä.


Jos taas hakee yritykseni nimellä, tulee vastaan kaikenkarvaisia "yrityshakemistoja". Onneksi sentään kolme ensimmäistä hakutulosta ovat omilta kotisivuiltani. Joidenkin pienempien pajojen kohdalla näin ei välttämättä ole, vaan ensimmäisenä hakija ohjataan jonnekin hakemistoon. Ja ainakin minun yhteystietoni näissä ovat kaikissa järjestään väärin, joten niistä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Tietojen päivittäminen maksaisi satoja euroja (tähän hakemistokusetukset perustuvat: jos et maksa meille, levitämme yrityksestäsi väärää tietoa), ja hakemistot eivät suostu poistamaan tietoja sivuiltaan, olen sitä useaan otteeseen yrittänyt.

Yrityshakemistot usein kehuvatkin olevansa Googlessa korkealla hakutuloksissa. Vertaa esim kahta seuraavista hauista:

"maansiirtourakoitsija" (ks. kuva)
"maansiirto (ks.kuva)"

Yrityksen kannalta tästä saattaa tietenkin olla hyötyä (en väitä että hakemistot olisivat täysin hyödyttömiä, korkeintaan 99%:sti hyödyttömiä). Tällöin täytyy ottaa selvää, kuinka hyvin hakemisto menestyy hakukoneissa ja millä sanoilla. Esimerkiksi hakusanalla "yrityshakemisto" menestyminen ei automaattisesti takaa mitään hyötyä (vaikka puhelinmyyjä niin sanoikin), jos haluat asiakkaidesi löytävän sinut hakusanalla "puuseppä". Se, miten tulokset yrityshakemistojen sisällä määräytyvät, onkin toinen asia. Jos hakemistossa on sata saman alan muuta yritystä, niin voi miettiä onko tuosta hakukoneiden kannalta merkittävää hyötyä. Suosittelenkin miettimään, tutkimaan ja kokeilemaan asiaa kauemmin kuin vain puhelun ajan, mikäli haluaa saada vastinetta satojen eurojen laskulle.

Kuinka sivun saa pois Googlesta?



Seuraavien kolmen linkin kautta voit pyytää Googlea puuttumaan huijauksiin.

Selkeät tulosten vääristely-yritykset ja häiritsevän spämmin voi ilmoittaa osoitteeseen:
http://www.google.com/contact/spamreport.html

Sopimattomasta tai epämiellyttävästä sisällöstä ei edelliseen kannata tehdä ilmoitusta. Sen sijaan ilmoituksen sisällöstä voi tehdä tästä. Tämä koskee paitsi kadonneita (404) sivuja ja sopimatonta sisältöä, myös henkilötietoja. Eli mikäli jokin verkkosivu käyttää henkilötietojasi väärin, voit koettaa poistaa niitä hakutuloksista tämän lomakkeen avulla.

Sen lisäksi voit tehdä ilmoituksen Googlen mainospalveluun Adsenseen, mikäli kyseinen sivusto käyttää Adsense-mainoksia sivuilllaan. Monet sivustot varastavat sisältöä muilta sivustoilta ja täyttävät sen mainoksilla ansaitsemistarkoituksessa. Mikäli materiaaliasi on käytetty luvattomasti jollain "Made-for-Adsense"-sivulla, voit ilmoittaa Googlelle. Ironista kyllä, olen havainnut tämän tehokkaimmasi keinoksi (money talks). Myös rasistisesta materiaalista ja uhkapeleistä voit tehdä ilmoituksen tänne.

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Hei, kiitos kommentista. En ole tarkemmin tutustunut, joten paha mennä sanomaan. Ideana varmaan ihan hyvä, mutta jonkun ei-ammattilaisen lienee vaikea arvioida, onko tuosta hänelle lopulta rahojen vastinetta.

Google-haun perusteella ainakin ovat tehneet sivunsa Joomlalla, ja unohtaneet vaihtaa "description"-tiedon. Eli Google kuvaa heidän kotisivuaan tiedolla "Joomla - the dynamic portal engine and content management system", kun heidän nimellään haetaan.

Jos description-kenttä on tuntematon käsite, niin en ehkä verkkoviestintää ostaisi juuri tältä firmalta.
Admin, nettihuijaukset

Palvelutuotanto kirjoitti...

SVVK Suomen Verkkoviestintäkeskus Oy kiittää heränneestä keskustelusta, joka valitettavasti pääosin on totuudenvastaista. Tästä tiedotteesta löydät faktatietoa SVVK Suomen Verkkoviestintäkeskus Oy:stä.

Kuten odotimmekin, on toimintamme kasvu herättänyt paljon sekä positiivista että negatiivista keskustelua lukuisilla eri keskustelupalstoilla. Keskustelut ovat koskeneet SVVK Suomen Verkkoviestintäkeskus Oy:n (myöhemmin Verkkoviestintäkeskus) laillisuutta, sitä onko kyseessä huijaus/rahastus ja on myös kritisoitu mm. soittokiellon ilmoittamisen laillisuutta sekä kytkentöjä milloin mihinkin internethakemistopalveluun.

TIEDOTE

*Verkkoviestintäkeskuksen tarjoama palvelu ON TÄYSIN LAILLISTA, sillä toimimme asiakkaamme valtuuttamana. Asiakasyrityksemme allekirjoittama valtakirja antaa Verkkoviestintäkeskukselle lainvoimaisen oikeuden ajaa yrittäjän etua, jolloin Verkkoviestintäkeskuksella on lain mukainen valtuutus irtisanoa tarpeettomia sopimuksia yrityksen puolesta ja asettaa yritys soittokieltoon eri hakemisto-, haku- ja numeropalveluihin.
Lue myös: http://www.verkkoviestintakeskus.info

*SÄÄSTÄMME asiakasyrityksellemme vuositasolla jopa tuhansia euroja.
1. Nykypäivänä valtaosa yrittäjistä vastaanottaa useita telemarkkinointipuheluita viikossa, jolloin näiden puheluiden vuositasolla kuluttama työaika rahaksi muutettuna on usein satoja euroja. Verkkoviestintäkeskus auttaa asiakastaan saamaan telemarkkinointikiellon yritykseensä koskien B2B-internetmarkkinointia.
2. Yrittäjille tarjottavia internetmarkkinointipalveluita on pitkälti toistasataa. Näistä osa on täysin toimivia, rehellisiä ja asiakasta hyvin palvelevia. Valitettavasti internetmarkkinointibuumi on tuonut alalle myös huomattavan määrän epämääräisiä toimijoita, jotka lupaavat yrittäjälle parempaa näkyvyyttä mitä pystyvät tarjoamaan; käyttävät sopimusehdoissaan ns. kestotilausmetodia, jolloin yrittäjille saattaa olla vaikeuksia päästä sopimuksista irti halutessaan, kun ne pitäisi irtisanoa jopa kuukausia ennen sopimuskauden päättymistä; harhaanjohtavat yrittäjän uskomaan, että hän on palvelussa jo maksullisesti mukana, vaikka yrityksestä löytyisi vain maksuttomat perustiedot. Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Verkkoviestintäkeskus auttaa asiakasyritystään puolueettomasti valitsemaan yrityksen markkinoinnin kannalta toimivimmat palvelut ja irtisanoo asiakkaan puolesta kaikki ne, jotka ovat yrittäjän kannalta tarpeettomia.

Missiomme onkin yrittäjän auttamisen lisäksi tarjota kaikille niille mahdollisuus menestyä, jotka haluavat alalla toimia rehellisesti ja asiakasta palvellen, sillä internetmarkkinointi oikein toteutettuna on yritykselle hinta-laatusuhteeltaan loistava media näkyvyyteen. Valitettavasti juuri nämä seikat ovat aiheuttaneet valtaosan foorumikirjoittelusta, kun enemmän tai vähemmän epämääräisesti toimivat tahot kokevat toimintamme hyökkäyksenä heitä kohtaan. Puolueeton toimintamme tarkoittaa kuitenkin myös sitä, että vaikka joillain yrittäjillä olisi jostain tietystä palvelusta huonoja kokemuksia, emme automaattisesti jätä tätä palvelua huomioimatta, sillä palvelusta voi olla jollekin toiselle yrittäjälle hyötyä. Valitsemmekin asiakkaallemme suositeltavan palvelun tai palvelut vertailemalla mm. palveluiden kävijämääriä, hintatietoja, toiminnallisuutta ja tarjottuja palveluita, tunnettavuutta sekä näkyvyyttä Googlessa liittyen asiakasyrityksemme toimialaan ja toiminta-alueeseen kohdistuneisiin hakuihin eri avainsanoilla.

Toimintaamme voi hyvin verrata esim. vakuutusmeklarin toimintaan, sillä kauttamme saa tietoa ja neuvoja markkinointiin kaikkia eri hakemisto-, haku- ja numeropalveluita koskien. Konsultoimme yrityksiä tekemään järkeviä ja rahaa säästäviä ratkaisuja sekä annamme puolueetonta apua, jotta yrittäjän internetmarkkinointiin käytetty raha tuottaisi mahdollisimman paljon hyötyä yrittäjälle. EMME siis itse tuota tai ole kytköksissä yhteenkään hakemisto-, haku- tai numeropalveluun. Tutkimme ja tarvittaessa suosittelemme asiakkaillemme eri palveluita verkkomainonnan osa-alueilta kotimaasta, mutta asiakkaan näin halutessa myös ulkomailta, ja autamme yrityksiä saamaan toimivaa näkyvyyttä mm. useissa eri hakukoneissa.

Valtaosa tarjoamistamme palveluista on yrittäjän itsensäkin toteutettavissa, mutta eri palveluiden vertailu, toimivien palveluiden valitseminen, muiden irtisanominen ja soittokiellon ilmoittaminen erikseen jokaiseen reiluun sataan hakemisto-, haku- ja numeropalveluun veisi yrittäjältä niin paljon aikaa ja resursseja, että tulee itse asiassa edullisemmaksi ja huomattavasti vaivattomammaksi hoitaa se Verkkoviestintäkeskuksen avulla. Meiltä löytyy myös valmiina osaaminen ja ammattitaito alaa ja palveluita koskien, tämä säästää yrittäjän aikaa, vaivaa ja rahaa.

Onhan se niinkin, että jotkut haluavat vaihtaa autonsa renkaat itse ja toiset vievät auton rengasliikkeeseen, jossa homma hoidetaan korvausta vastaan nopeasti, ammattitaidolla ja vaivattomasti. Hyvästä palvelusta kannattaa maksaa.

Sananvapaus Suomessa valitettavasti mahdollistaa oikeasti toimivien ja hyödyttävien palveluidenkin mustamaalaamisen helposti, keksittyjen nimimerkkien takana puskissa piilotellen. Toivomme kuitenkin jokaisen näitä eri foorumikeskusteluja lukevan ymmärtävän, että Verkkoviestintäkeskus on yrittäjälle jo pitkään kaivattu yhteistyötaho, jonka asiantuntevasta palvelusta on ainoastaan hyötyä niin yrittäjille kuten myös koko internetmarkkinointialalle.

Tutustukaa palveluumme osoitteessa:
www.verkkoviestintakeskus.fi
Voitte myös jättää sivustojemme kautta yhteydenottopyynnön, jolloin otamme Teihin yhteyttä ja kerromme mielellämme lisää palveluistamme.

Ystävällisin terveisin,
Palvelutuotanto
SVVK Suomen Verkkoviestintäkeskus Oy

Anonyymi kirjoitti...

Kuten sanottua, en ole tutustunut, joten en väitä suuntaan tai toiseen.

Vastaisuudessa toivoisin kuitenkin kommentoijilta

a) pidättäytymistä ilmauksista kuten "Xxxxx huijaa!", ellei ole konkreettisia todisteita
b) ei saman viestin spämmäämistä useiden postausten alle
c)pysymistä asiassa, eli ytimekkkäitä kommentteja, ei koko mainosmateriaalin copy&pasteamista kommenttilootaan.

Aloitusviesti on siis poistettu, koska Blogger ei annna muokata jätettyjä kommentteaja.

Mutta noin muuten kiitän oikaisusta, eikä minulla ole aikomusta kirjoittaa SVVK:sta sen enempää, ainakaan tällä erää. Mielelläni kuitenkin kuulisin, millä perusteella jokin mainosfirma joutuu "soittokieltoon", ja eikö tämä hämärrä kilpailua, varsinkin kun SVVK:n omistajat pyörittävät itse mainosfirmaa nimellä Scandic Media?

Mitä tulee taas "puskissa piilotteluun", niin olen havainnut sen välttämättömäksi strategiaksi nimenomaan sananvapauden kannalta. Koska netin hämärähiipparit toimivat anonyymisti ja yritykset piiloutuvat tytäryhtiöiden alihankkijan aputoiminimen taakse, niin en näe syytä olla toimimatta samoin. Heikkohermoisena en jaksa enempää henkilökohtaisia uhkauksia, katsos.

Toisaalta, olette näemmä hoitaneet description-kentät kuntoon kotisivuillanne, en lähetä hakukoneoptimoinnin konsultaatiosta erillistä laskua (sivujenne optimointi todellakin tällä hetkellä kannattaa, muuten teette ns. "lehtovaarat").

Admin, Nettihuijaukset