torstai 4. joulukuuta 2008

Enictan sopimusehdot

Huijaa.info-foorumilla osui silmään hauska kommentti tänä aamuna. Jälleen on joku "Suomen suurin yrityshakemisto" lähestynyt yrityksiä. Tässä ei ole sinänsä mitään uutta, noin muuten kyseessä on yksi tuhansista hakemistoista, josta kuulet ensimmäistä kertaa, kun se lähettää sinulle laskun. Sen sijaan Enictan sopimusehdot ovat sitäkin mielenkiintoisimmat:

Näiden sopimusehtojen mukainen sopimus ja asiakassuhde katsotaan syntyneeksi seitsemän (7) päivää sen jälkeen, kun asiakkaalle on postitse toimitettu sopimusehdot sisältävä tuoteinfo, eikä asiakas ole peruutusaikana (kohta 2.2) purkanut sopimusta. Sopimuksen synty ei vaadi asiakkaan allekirjoitusta, kirjallista vahvistusta tai muita postitus- tai yhteydenottotoimenpiteitä.


Eli kapulavapaa käännös: Enicta lähettää sopimuksen ja ellet lähetä kirjallista peruutusta tai soita heidän maksulliseen numeroonsa, olet velkaa heille heidän hatusta vetämänsä summan.

Lisäksi:

Asiakas sitoutuu kirjallisen tuoteinfon saatuaan tarkistamaan omat tietonsa ja ilmoittamaan niissä mahdollisesti ilmenevät virheet seitsemän (7) työpäivän kuluessa yhtiölle kirjallisesti, puhelimitse, telefaksilla tai sähköpostilla. Tietokantaan korjaamatta jääneet virheet eivät ole yhtiön vastuulla.


Toisin sanoen, mikäli saamasi sopimus meni roskiin muun mainossälän mukana, olet paitsi velkaa Enictalle, myös saanut nettiin väärät tiedot, joita Enictalla ei ole velvollisuutta korjata (sähköisessä muodossa olevia tietoja kun on niin vaikea korjata jälkeen päin).

Toki tällä kaikella ei-niin-vähän-harhaanjohtavalla pask.. sopimusteknisellä tekstillä halutaan sanoa, että suullinen sopimus on aina sitova. Eli jälleen muistutuksen sana: yrittäjän ei kannata tilata mitään puhelimitse, ei edes pyytää "kirjallista tuoteinfoa", koska se saattaa olla "sitova" sopimus.

Fast & Loud kirjoittaa myös Enictasta hauskasti.

Ei kommentteja: