maanantai 15. syyskuuta 2008

Maksulliset yrityshakemistot

Sain taas perinteisen soiton jostain jumalanhylkäämästä yrityshakemistosta. Halusivat päivittää yritykseni tiedot ja myydä minulle Google-mainontaa.

Yrityshakemistot ovat huijausta



Tähän mennessä kaikki kokemukseni yrityshakemistoista ovat olleet negatiivisia. Erehdyin yrittäjänä aloitettuani laittamaan yritystietoni erääseen maksuttomaan hakemistoon, josta sitten soitti seuraavana päivänä puhelinmyyjä, joka kertoi, etteivät tiedot oikeasti olleetkaan maksuttomia. Olin typerä ja kokematon, ja tilasin heidän maksullisen palvelunsa vuodeksi. Yhtään asiakasta firmani ei ole sitä kautta saanut, ja kotisivuillekin on tultu heidän linkistään hyvin harvoin. (Sitäpaitsi, linkit on toteutettu javascript-hässäkällä, joka ei valuta linkkivoimaa sivuilleni, vaikka myyjä kehuikin, että he ovat korkealla Googlen tuloksissa.)

Parin kuukauden kuluttua joku toinen myyjä soitti samasta firmasta, ja kehui, miten paljon viime vuonna oli haettu yritykseni tietoja heidän palvelustaan. Kun kerroin, että edellisenä vuonna minulla ei edes ollut yritystä, myyjä pyysi saada soittaa uudestaan. Eipä ole soittanut. Olen kuullut, että joillain puhelinmyyjillä on työpöydällään peili, jotta muistavat hymyillä (se muuten kuuluu puhelimessa). Siitä peilistä kannattaa myös tarkkailla omia korviaan. Jos alkaa näyttää siltä, että tarjouksen kerrottua myyjän korvat alkavat häiritsevästi heilua, niin valheet ovat sen verran paksuja, että asiakas ei tule niitä ostamaan.

Muutenkin sivuston lähettämät tilastot ovat selvää hevonkukkua. Toimin alalla, jonka firmoja ei etsitä niin usein jostain yrityshakemistosta. Mikä tietysti olisi itse pitänyt tietää palvelua tilatessa ja jättää tilaamatta. Tyhmästä päästä kärsii koko lompakko.

Suurin osa hakemistoista on turhia ja ylihinnoiteltuja. Hakemistoissa on liikaa yrityksiä ja liian vähän kävijöitä, joten on hyvin pieni todennäköisyys, että niiden kautta saisi asiakkaita. Sellaisesta ei kannata maksaa useita satoja euroja vuosittain.

Osa 1: osaamaton puhelinmyyjä



Noniin, joka tapauksessa, tämän päiväiseen soittoon. En ole ollut kyseiseen yritykseen ennen yhteydessä, ja vielä soiton jälkeenkin jäi hieman epäselväksi, että mistä hän ylipäätään soitti. Yritin kyllä kysyä, mutta en oikein saanut yrityksen nimeä selville. Googlen palkkalistoilla hän tuskin on, vaikka kertoikin soittavansa "Google-markkinoinnista". Kysyin firman nimeä ainakin kolme kertaa, mutta en silti saanut vastausta.

Myyjä mainosti kovasti, että jossain on muuttunut punainen valo vihreäksi, ja hän voi antaa minulle alennusta, koska yritystäni on haettu ainakin 30 kertaa. Johon minä, että "anteeksi, mutta mistä on haettu? Mistä sivuilta?" Johon hän: "Noh, sieltä... Googlesta". Oman firmansa kotisivujen osoitetta hän ei suostunut kertomaan, vaikka kysyin selkeästi.

Voin kertoa, että yritystäni on haettu Googlesta aika paljon useammin kuin vain 30 kertaa. Nimellä tosin harvemmin. Pimentoon jäi myös, mitä hän edes markkinoi. Adwords mainontaa? Minulla on jo Adwords-tili ja käytän sitä aktiivisesti, kiitos vain. Ei oikein säväytä, vaikka olisinkin oikeutettu "ilmaisiin hakusanoihin".
Kuulemma hän lähettää minulle esitteen, josta selviää, mitä paketti sisältää. Toivottavasti myös firman nimi. Katsotaan ovatko kehdanneet lähettää peräti laskunkin, siinä tapauksessa asia lähtee eteenpäin. Teroitin myyjälle vähintään kolmesti, etten aio tilata mitään.

Katsoin samalla huvikseni numerotiedustelusta, mistä puhelu tuli. Sen mukaan kyseinen numero kuuluu Hellevi Lipposelle. Kyseinen Hellevi on TeHo-Diili -nimisen yrityksen toimitusjohtaja, ja firman osoitekin näyttäisi täsmäävän numerotiedustelun antamaan. Firma on erikoistunut telemarkkinointiin ja henkilöstövuokraukseen. (Hellevi Lipponen on näemmä myös vahvasti edustettuna ternimaidon verkostomarkkinoinnissa, kertoo Google. )

Ei hyvältä vaikuta. Mahdollisesti itse firma on ulkoistanut telemarkkinoinnin tälle TeHo-diilille, joten en sitäkään kautta saanut selville, mikä firma on minulle tehnyt näin loistavan tarjouksen (joka oli..?).

Osa 2: valelasku



Asiaan tulee jatkoa: saan 12 päivän päästä laskun "hakemistokeskus.fi"-nimisestä puljusta. Whoissin ja Ytj-rekisterin mukaan sen takaa löytyy Talent CC-niminen firma, kenenkään nimeä tosin ei ole kehdattu ilmoittaa. Ilmeisesti kuitenkaan Tehodiilin kanssa ei ole mitään yhteistä.

Kaiken lisäksi firmani tiedot ovat tilausvahvistuksessa väärin. Lasku kyllä löysi oikeaan paikkaan, mutta heidän rekisterissään osoite on väärä. Eikä yritystäni ole voitu hakea heidän sivuiltaan "yli 30:a kertaa", koska Google ei edes näemmä löydä yritykseni nimeä heidän sivuiltaan.

Alkuperäiseen numeroon ei saada yhteyttä. Laskussa on 0100-alkuinen numero, johon vittuunnuksissani erehdyn soittamaan. Hintaa puhelulle kertyy 0.95/min, eli yhteensä 3.86 euroa.

Puhelimeen vastaa vahvasti savoa murtava mieshenkilö. Hänen mukaansa tilaukset pitää peruuttaa 7 vuorokauden sisällä. Korostan, että en ole koskaan tilannut mitään. Sen lisäksi olisin voinut mainita, että sain laskun vasta 11 päivän kuluttua, ja vasta siitä minulle selvisi "palvelun" hinta ja ylipäätään, mistä palvelusta ja firmasta oli kyse.

Käsken poistamaan välittömästi kaikki firmani tiedot rekisteristä ja kerron, etten aio maksaa laskua. Hakemistopalvelun mies pyytää kärsivällisyyttä, koska "asia pitää selvittää". Selvittäkööt mitä selvittävät, mutta kerron, että mikäli vielä huomenna tiedot löytyvät heidän sivuiltaan, asia lähtee eteenpäin. Hän ei vaikuta hermostuneelta, lähinnä tokaisee, että jos aion soittaa poliisille, niin odotan että he selvittävät asian. Hän on siis se, joka mainitsee poliisin ensin, eli en taida olla ensimmäinen, joka valittaaa.

Tarinan opetus



Ilmeisesti selkeä "ei" ei riitä puhelinmyyjille. Vastaisuuden varalle kannattaa siis opetella seuraava fraasi:

"En tilaa mitään, älkää lähettäkö minulle mitään. Poistakaa tietoni rekisteristä välittömästi, tai asia lähtee poliisin käsiteltäväksi".

Tämän jälkeen tulee lyödä puhelin korvaan ja ottaa numero ylös vastaisuuden varalle.

Sähköisen rikosilmoituksen voi tehdä tässä.

EDIT (15.9. 15:23):


Kyseisen firman myyntipäällikkö soitti ja pyysi anteeksi. Sovittiin, että heitän laskun roskiin (noh, ehkä sentään jätän sen muistoksi). Olen anteeksipyyntöön tyytyväinen, joten henkilökohtaisesti minulla ei ole erityistä kaunaa.

Silti jokin vielä mättää. Lyhyellä googlauksella paljastuu, etten ole ainoa. Taitavat lähinnä kokeilla kepillä jäätä, jos vaikka joku erehtyisi maksamaan. Anteeksipyyntöjähän voi esittää aina jälkeenpäin. Jokatapauksessa tuossa meneteltiin selvästi lainvastaisesti.

Ja jos markkinointitapa on epärehellinen, niin korjattavaa on tuotteessakin: nimi, puhelinnumero ja väärä osoite maksavat 250 euroa + alv. Enpä ostaisi tuota vahingossakaan.

27 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Lisäksi syyttävät "ulkoistettua yritystä". Esim. "Vival":ia. Lue http://www.savonsanomat.fi/uutiset/talous/kirjastoille-ep%C3%A4selv%C3%A4%C3%A4-laskutusta(154460).ece

Selvitin asiaa ja samaa firmaa ovat:

Talent Software Oy:llä on aputoiminimi on "Suomen Hakemistokeskus"

Talent Software kuuluu Talent Group:iin (http://www.talent.fi)
Talent Group:iin kuuluu myös Talent CC Oy, jolla on aputoiminimi "Suomen yrityshaku".

Osoitteessa http://www.suomenyrityshaku.fi/yhteystiedot
Suomen Yrityshaku
Kuokkamaantie 4 A
33800 TAMPERE

"Ulkoistetulla" markkinointifirmalla (jonka syyksi kaikki laitetaan) on sama
katuosoite!:
http://www.vivali.fi/
Osoite:
Kuokkamaantie 4 A
33800 TAMPERE

Anonyymi kirjoitti...

Kuokkamaantiellä toimii myös "Tehodiili", eli nimi vaihtuu, mutta sama homma jatkuu. Juu, en minä uskonutkaan, että tuo tapahtuu muka vahingossa ja itse firman tietämättä.

Periaatteessa yritys ei ole vastuussa alihankkijoistaan, mutta luulisi, että heitä kiinnostaa, mitä ulkoistettu markkinointi heidän nimissään tekee. Jos kiinnostaa.

Admin, Nettihuijaukset

Juhani kirjoitti...

Olen tehnyt omastani rikosilmoituksen, hyvä nähdä että samanlaisia kohtaloita on muillakin. Tässä rikotaan kaikkia kauppaamisen sääntöjä ja tapoja.

Anonyymi kirjoitti...

Kiitos kommentista.
Onko kyse tästä samaisesta Hakemistokeskuksesta?

Jos saa laskuja tilaamattomista tuotteista, kannattaa asia selvittää. Eivät nämä muuten lopu.

Admin, Nettihuijaukset

Anonyymi kirjoitti...

Näistä pitäis enemmän varoittaa uusia yrittäjiä.. itsekin suhteellisen tuoreena yrittäjänä saanut soittoja jo lähemmäks paristakymmenestä yrityshakemistosta. En ole yhtään palvelua tilannut.

alahuvila kirjoitti...

Meidänkin yrityksemme meni hakemistokeskuksen lankaan.Pitäisi tutkia joka kusetusfirman touhuja oman työn lisäksi.Kumma liikeidea tuollainen pakkomyynti puhelimessa.Kaipa se kannattaa kun soittelevat.Ehkä on aika lähteä Kuopioon selvittämään asiaa.
Toivomme yhteydenottoa!
monipalvelu.ismo.kirsi@hotmail.com

Anonyymi kirjoitti...

Yritykseemme tuli lasku jatkuvasta hakemistopalvelusta, jota kukaan ei ole tilannut. Soiton jälkeen selvisi, että Suomen Hakemistokeskukselle olisi muka tehty tilaus vuotta aikaisemmin 11.9.2008 sellaisen henkilön toimesta, joka ei koskaan hoida hakemistoasioita yrityksessämme ja vieläpä toimitettu lasku ja tialusvahvistus asiasta ("on kai se teillä tallessa?"), joka on 2 v. sitten ollut katuosoitteemme. Tämä alkoi jo olla aika paksua, sillä yrityksellämme on PL-osoite, johon kaikki posti vastaanotetaan. Siellä asiakaspalvelusta luvattiin lähettää lisätietoja, jota ne usko koskaan tulevan. Palvelua ei ole kuulemma peruttu määräajan puitteissa ja sen takia uusi sopimuskausi on alkanut. Tosin lasku koski puhelinkeskustelun mukaan vuosi sitten tehtyä tilausta, mikä on myös aika erikoista. Yleensä hakemistot laskuttavat asiakasta tulevasta kaudesta, eivät menneestä.

Anonyymi kirjoitti...

Kiitos kommenteista.

Usein näiden hakemistojen kanssa käy niin, että hakemistossa oleva osoite on väärä tai vanha, mutta lasku löytää ihmeen ja kumma aina oikeaan osoitteeseen.

Ehkä joku hakemisto voisi käyttää myyntivalttina sellaista tuotekehittelyä, että hakemistossa olisi yrityksen nimi ja tiedot oikein.

Admin, Nettihuijaukset

Päivi kirjoitti...

Kovin tutun tuntuisia on asiat kyseisten yritysten toiminnasta. Yritykseemme soittaa pari kertaa viikossa ns.tietojenpäivitystä vaativia yrityshaku yms firmoja. Viimeisin tapaus sattui elokuussa kun yrityshaun myyjä soitti ja tarjosi tietojen päivitystä. Yrittäjä ei pystynyt puhumaan sillä hetkellä puhelimessa ja pyysi lisätietoa(joka oli suuri virhe)Parin päivän päästä tuli postissa sopimus ja lasku 300 euroa. Yrityshakuun otettiin yhteyttä ja asia luvattiin oikaista ja laskun kuulemme voi hävittää. Sen jälkeen on tullut kolme laskua perintä toimistosta ja lasku jo 500e. Yhteyttä otettu kyseiseen firmaan ja perintätoimistoon saas nähdä kuinka käy joutuuko tämän viemään poliisille ennen kuin selviää.
Olen sitä mieltä että seuraavan kerran vastaamme näihin tietojen päivitys puheluihin pelkästään"EI" ja luuri kiinni, jos sanoo "ei kiitos" siitä saattaa jo tulla lasku.

Anonyymi kirjoitti...

Noita "yrityksen tietojen päivitykseen" liittyviä soittoja tulee yrityksille mm. Finnforum ja The Business Today -nimisiltä "yrityksiltä" ja tuntui tutulta myös blogitekstissä mainittu savoa murtava mieshenkilö... kyseinen henkilö taitaa soitella vähän yhden jos toisenkin firman laskuun näitä huijauspuheluita.

Anonyymi kirjoitti...

Olen ollut kyseisessä firmassa töissä ja tuotteiden silloinen markkinointi oli hyvin kyseenalaista. Suurin osa myyntiporukasta potkittiin pois töistä muutaman päivän kuluttua töiden alkamisesta "alalle sopimattomina"... Nyt näkyvät vähän väliä hakevan Kuopion toimistolle työntekijää mol.fi-
sivustolla, ilmeisesti kukaan ei viihdy hommassa kovin kauaa. Aika hyvin näyttää verotietojen mukaan tienaavan omistaja hommillaan...

Anonyymi kirjoitti...

Kun puhelimeni soi ja kuulen soittajan olevan jotain tällaisesta palvelusta, sanon heti tiukasti: "En ota mitään maksullista palvelua. Kiitos!" Ja koittaa jotain vielä selittää, toistan: "Ei maksullisia, kiitos soitostasi ja hyvää loppuvuotta sinulle!" Puhelun lopetan heti tämän sanottuani.

Hanna kirjoitti...

Vastailen työssäni, pienessä yrityksessä puhelimeen. Joskus haaveilen, että perustaisin oman toiminimen ihan vaan sitä varten että voisin sanoa:

"kiitos vaan, mutta mieluummin nostan sen 60e/255e/.... käteisenä ja pyyhin sillä takapuoleni jotta saan summalle jotain vastinetta."

Anonyymi kirjoitti...

Hei,

On todellakin valitettavaa että mukaan mahtuu näitä yrityksiä joissa selkeästi rikotaan lakia ja joissa selkeästi yritetään huijata yrittäjää. Itse olen myyntineuvottelija ja olen töissä yrityksessä jossa kaikki tapahtuu juuri niinkuin pitääkin. Hankin yritykselle uusasiakkaita ja työssäni kohtaan monta kertaa päivässä yrittäjiä joita on huijattu ko. yrityksen tiimoilta josta blogissa olikin kyse. Kuitenkin, vaikka alallamme on paljon huijareita liikkeellä niin rehellisiäkin toimijoita on, jotka eivät huijaa ja valelaskuja ei lähetetä. Jos esimerkiksi meillä jää myyjä kiinni yrittäjän harhaanjohtamisesta niin seuraa välittömästi varoitus ja tämän jälkeen irtisanominen. Myyjien kauppojen laatua valvotaan jatkuvasti. Kannattaa siis vastatessaan puhelimeen(varmasti rassaa välillä) kuunnella mistä soitetaan ja millä asioilla. Joillakin voi olla oikeasti yrittäjää kiinnostavaa asiaa ja oikeasti hyötyä tarjottavanaan. Vaikka ymmärrän hyvin, että yrittäjillä on päiviä jolloin soittoja tulee milloin mistäkin. Hyvä nyrkkisääntö näihin puheluihin on kysyä ; Mikä on yrityksen nimi mistä soitetaan ja henkilän nimi joka soittaa. Kannattaa myös laittaa muistiin vihkoseen tms. milloin on soitettu. Älkää suostuko ottamaan vastaan "esitteitä, lappusia, mustaa valkoisella tms." vaan jos haluatte lisätietoa niin pyytäkää s-postilla tarjous ja mainitkaa selkeästi että sen pitää olla nimenomaan tarjous ja sovitkaa uusintasoitto.

Kannattaa myös tarkistaa yrityksen taustat jostain, näillä huijari firmoilla kun yleensä ei kovinkaan hyvin taloudellisesti mene.

Anonyymi kirjoitti...

Oman yritykseni toiminta alkaa 1.4, olen ihan omin keinoin mainostanut itseäni (paikalliselehdet, internet jne). Viime viikolla aukaisen ensimmäisen kerran firman puhelimen, kerkes mennä minuutti, niin jo Directalta soittivat. Ensimmäisenä tarjotaan ne ilmaiset numerot, mistä voin ilmaiseksi hakea yrityksiä jne. Sitten yrityksen tietojen "päivitys", yrityksen tiedothan on tullut päivää aikaisemmin kaupparekisteriin, joten ei paljoa ole kerennyt päiviteltävää tulla. SITTEN kerrotaan se hinta: 0,95€/haku, jos heidän kauttaan klikataan minun nettisivuille. ööööö....no en taida kuule nyt tarvita teidän palveluita. "no mutta, no mutta...tämähän on vain positiivista mainontaa yrityksellesi"...jne, kaikki varmaan tietää tämän litanian. Kysyin sitten, että ihan oikeestikko tää nyt tarkottaa, että jos minä itse menen teidän nettisivuille ja klikkaan sitä kautta oman yritykseni nettisivut auki, niin minä itse maksan siitä klikkauksesta 0,95€? Entä jos joku saa päähänsä klikkailla vaikka 20x sitä linkkiä? Minulle tulee laskua 19€. Jätkä meni vähän hiljaiseksi ja aloitti sitten paasaamisen 50tuhannesta tyytyväisestä asiakkaasta ja yrittäjästä, joiden myynti on kohonnut pilviin jne. Sanoin, etten aio ostaa heidän palveluitaan ja kyllä se tyyppi sen tajusikin, koska sanoi ettei aio enää minulle sitä maksullista palvelua kaupata.
Samana iltana soitti vielä Soneran yrityspalvelusta, jossa olikin ihan asiallinen palvelu, eikä se ollut mikään mainosjuttu. Eilen sain puhelun tuolta Suomen yrityshausta, hintaa ois tullut vuodessa VAIN 229€+alvi. No terve. En kiitos vaan tarvitse teidänkään palveluita.
Minua varoitettiin näistä, mutta en uskonut että ne NOIN kärkkäitä on! Kaikkien yritysten nimet ja numerot ovat tallessa, jos tulee jotain yllättäviä laskuja esim. siitä että vastasin heidän puheluun. :/

Anonyymi kirjoitti...

Hakemistokeskus taas vauhdissa... ja tälläkertaa sopimusehdotkin liitteenä. Mielenkiintoista luettavaa, josta kyllä voisin väittää ettei ole ihan laillista tekstiä sielläkään. mm.

"Sopimus astuu voimaan kun HAKE on vahvistanut tilauksen tekstiviestillä, sähköpostilla tai postitse. Hakemistokeskuksella on oikeus
olla hyväksymättä tilausta harkintansa mukaan. Sopimus on määräaikainen ollen voimassa yhden (1) vuoden tilauspäivästä alkaen ja
irtisanottavissa tai muuten päätettävissä sopimuksessa myöhemmin määritellyin edellytyksin ja ehdoin. Sopimuksen mukainen
laskutuskausi on voimassaololtaan ja pituudeltaan yksi (1) vuosi tilauspäivästä alkaen. Asiakas ei saa käyttää sopimukseen liittyvissä
asioissa asiamiestä, antaa sopimusasioihin liittyvissä asioissa toimeksiantoa kolmannelle eikä valtuuttaa kolmatta suorittamaan
toimenpiteitä sopimukseen liittyen. Kolmannen osapuolen Asiakkaan puolesta tekemät toimenpiteet ovat mitättömiä ja tehottomia
eivätkä vaikuta sopimussuhteen voimassaoloon."

On kyllä erikoista kun näitä ei saa kuriin... lisäksi kumpaankaan heidän kotisivuihinsa ei edes pääse vaan siellä pyydetään soittamaan maksulliseen numeroon:
Hyvä käyttäjä. Yhteytenne on estetty maakoodin perusteella. Varmistakaa, ettei käytössänne ole välityspalvelinta. Mikäli ongelma jatkuu olkaa yhteydessä asiakaspalveluun: 0100 - 85558 (Arkisin klo 09:00 - 16:00, 0.96e/min) MAAKOODI: DE

Kuka nämä kitkisi kiusaamasta ihmisiä...

Anonyymi kirjoitti...

Tänään 30.3., soitettiin,


En ostanut mitään, kun huomasin puhelun aikana Teidän kirjoituksenne. Kiitos.

Löytyy myös GSM puhelin , puh 045-3514073 , ja henkilön nimi jos joku tarvii

Anonyymi kirjoitti...

Tehkää heti rikosilmoituksen heti jos/kun lasku tulee!

Tännän olen tyytyväinen koska SYH on pistänyt Trust Perininnän tekemään likaisen työnsä.
/
Onneksi on riksoilmoitus

Anonyymi kirjoitti...

Onko kukaan tehnyt näistä rikosilmoitusta/ ilmoitusta kuluttaja-asiamiehelle tms.?
Yhdistyksellemme tuli lasku epämääräisen puhelun jälkeen ja kovin tuntuvat olevan varmoja toimintansa laillisuudesta 2asiakaspalvelun" yhteydenottojen perusteella. Miten näistä pääsee eroon?

alahuvila kirjoitti...

Kannattaa lopettaa puhelu päättäväisesti, varsinkin jos kaupanteolla on kiire tai asia tuntuu vähänkään epäselvältä -
tai ei jaksa kuunnella loputonta litaniaa.

Paholaisen Asianajaja kirjoitti...

Sain tänään puhelun Suomen yrityshaku nimisestä paikasta. Meidän firmalla oli kuulemma edelinen sopimus, joten tarkistetaanpas nämä yhteystiedot.

Ei ole ollut sopimusta.

Onneksi nimi ja supernopea "laitan laskun sitte tulemaan" kommentti nostivat niskakarvat pystyyn. Kysyin uudelleen firman nimeä ja laitoin sen googleen (tietokone auki vieressä). Selvisi heti mikä oli homman juju.

Ilmoitin suoraan etten tarvitse heidän palvelujaan. Johon sain vastauksen, että olihan firmamme saanu jopa 1200 hakua, joten eikö kannattaisi-

EI!

Nyt vain jännittämään tuleeko sieltä ensi viikolla lasku "tehdystä sopimuksesta."

Anonyymi kirjoitti...

tuli kirje poliisilta...

tutkinan päätös:

"asiassa ei ole syytä epäillä rikosta, esitutkintaa ei toimiteta.."

"Kyseisen laskun summan 86,10€ perusteella kyseessä olisisi yrityksen asteelle jäänyt lievä petos. Rikoslain 36 luvun 3 paragraffissa on säädetty, että lievän petoksen yritys ei ole rikoksena rangaistava.

Mikäli lasku olisi maksettu, olisi kyseessä ollut mahdollisesti lievä petos. Koska maksua ei ole suoritettu, kyseessä ei ole Suomen lainsäädännön mukaan rikos.

Mikäli yrityksenne edelleen laskutetaan perustettomasti asian tiimoilta, koheoitetaan häntä jatkamaan asian käsittelyä kuluttaja-asiameihen välityksellä"



... eipä ollut paljon apua tästä. Suosittelen kuitenkin että kaikki tekee rikosilmoituksen netissä ( 15 minuutia korkeintaan) niin on oma näkökanta selvä.

/
rikosilmoitus tehty

HeikkiM kirjoitti...

Huomaan, että aiemmin muilla on aivan samanlaisia kokemuksia, joten jos asia kiinnostaa, niin ottakaa yhteyttä.
Joka tapauksessa kyse on siitä, että tuttavani tilasi Suomen yrityshakupalvelulta näkyvyyttä. Tällöin sovittiin, että palvelu jatkuu aina vuoden kerrallaan ja jokainen vuosi sovitaan erikseen (Yrityshaku ottaa yhteyttä). Homma toimi tasan kerran, jonka jälkeen Yrityshaku lähetti tuttavalleni vain laskun seuraavan kauden jo alettua, eikä tästä voinut enää reklamoida, koska sopimuksen irtisanominen olisi pitänyt tehdä ennen uuden laskutuskauden alkua -sopimus olikin siis jatkuva jos sitä ei irtisanottu. Kaiken lisäksi koska tuttavani reklamoi, eikä suostunut maksamaan perusteetonta laskua, sai tämä maksuhäiriömerkinnän. Onneksi luottotietoyhtiössä oltiin järkeviä ja merkintä poistettiin perustelujen jälkeen.

Olemme tuttavani kanssa pohtineet, onko muilla vastaavia kokemuksia ja voisimmeko yhdistää voimamme muiden joille on käynyt samoin ja ryhtyä oikeudellisiin toimenpiteisiin esimerkiksi näiden sopimusten purkamiseksi, mahdollisen vahingonkorvauksen vaatimiseksi tai muuhun soveltuvaan toimenpiteeseen.

Mikäli haluat lisätietoja asiasta tai kertoa vastaavasta toiminnasta, ota yhteyttä heikki.j.mikkola@gmail.com

Anonyymi kirjoitti...

Tämän tyyppistä toimintaa on harrastettu sivustolla
http://keskustelu.yrittajan.info

En ota ulkopuolisena sen enempää kantaa.

Entisenä internetalan toimijana kantani näihin yrityshakuihin on, että niistä maksaminen on rahan heittämistä hukkaan. Käytännössä ei ole mitään keinoa selvittää, kuinka moni potentiaalinen asiakas on tietoja etsinyt palvelusta. Varsin todennäköisesti ei yksikään. Luettelofirman omiin antamiin lukuihin en luottaisi.

Admin, Nettihuijaukset

Anonyymi kirjoitti...

On erikoista, että Suomessa tällainen mafiatoiminta on täysin laillista, tai poliisin mukaan niin pienimuotoista/kusetus, ettei siihen puututa.

Erikoista on myös, että kunniallisen Suomen yrityshaun kotisivuilla ei ole yhtäkään yrityksen toimihenkilön nimeä, eikä tarkkaa toimiston oikeaa osoitetta.

Toki on ollut helppoa selvittää, että tämän takana olevat kaverukset omistavat lisäksi perintätoimiston (Trust Oy) ja asianajotoimiston.

Tällaisella kokoonpanolla on helppo saada rahat perittyä yrittäjiltä. Väitetään, että sopimus on syntynyt, ja lasku laitetaan aina suoraan ikiomaan perintätoimistoon, jotta 7 päivän reklaamatiota ei käytettäisi. Jos perintä ei onnistu, pannaan omat asianajotoimisto töihin. Postiin liittyen kukaan ei voi mitenkään selvittää, onko laskua tullut vai ei.

Tässä on hyvä konsepti muillekin kusettajille vaikka lähettämällä erilaista tavaraa yrittäjille. Taakka osoittaa, ettei ole tilannut, on yrittäjällä. Ja todistaminen on aina tehtävä oikeudessa, joten monet helpommin maksavat kuin menevät oikeuteen.

HeikkiM kirjoitti...

Ja jälleen uusi naula maksullisten yrityshakemistojen arkkuun.

20.7 kirjoittelin tuttavastani, joka joutui Suomen yrityshakupalvelun kanssa riitoihin, kun palvelua ei saanut irtisanottua. Sinänsä tarinalla oli onnellinen loppu ja tuttavani oli tyytyväinen. Voisin jopa antaa pienen positiivisen palautteen Trust Perintätoimiston tj:stä, mutta se taitaa olla vähän liioiteltua.

No ettei olisi jäänyt yhteen kertaan, niin kuuluisa Directa päätti lähettää muistutuslaskun vuodelta 2008 avoinna olevasta asiasta. Tuttavani muistaa selvästi, miten asia tuolloin 2008 jo sovittiin Directan kanssa -valitettavasti vain puhelimitse, joten asian näyttäminen on vähän haasteellista.

Soitin sitten tuttavani puolesta Directan puhelinpalveluun (0,55e/min) ja totesin, että asia oli jo sovittu 2008 ja että joka tapauksessa saatava oli vanhentunut, sillä lasku oli syyskuulta 2008 ja tuttavani sai maksumuistutuksen tammikuun puolessa välissä 2012. Jotain änkytystähän siinä taas tuli, että maksumuistutus oli lähetetty joulukuussa... odotettavissa on varmaan taas mielenkiintoinen tapaus siitä, oliko lasku vanhentunut vai ei. Joka tapauksessa saivat vielä noin 5€ puhelinmaksuna kun soitin -pitäisköhän lähettää lasku asiasta :)
heikki.j.mikkola@gmail.com

Anonyymi kirjoitti...

Vaadin Suomen hakmistokeskusta purkamaan erehdyttämällä tehdyn tilauksen 11.4. -16"päivitetään viimevuotisia tietoja" 2013 jälkeen en ollut heille mitään maksua laittanut. Vastaus: "mielenmuutos ei ole peruste kaupan perumiselle" Muita vastauksia viesteihini ei tullut. tein rikosilmoituksen harhaanjohtamisesta, petoksesta ja vaaran aiheuttamisesta 4.4. kaupanpurku viesti tuli 10.pvä

Suosittelen muillekkin, vaikkei jutut etenisikään, riittävän moni ilmoitus samasta firmasta samanlaisesta toiminnasta löytää toisensa.