perjantai 19. syyskuuta 2008

Huomiota taas

Koska blogini aihe tuntuu herättävän aina keskustelua, olen saanut taas huomiota. Tällä kertaa kirjoitus maksullisista yrityshakemistoista ja Hakemistokeskuksesta sai kirjoituksen kohteen kommentoimaan Huijaa.info-palstalla.

Kommentti on varsinaista metritavaraa ilman pilkkuja tai kappalerajoja, joten tekstiä on melko puuduttavaa lukea, ellei ole erityisen kiinnostunut aiheesta. Kirjoitukseni pointteja ei kumota, lähinnä ohitetaan puhumalla tilauksesta, vaikka mitään tilausta ei koskaan tapahtunut.

herjaus, herjaaminen; herja ( Kielitoimiston sanakirja)



Kommentissä tätä blogia kutsutaan "herjavaaksi". Valitettavasti on niin, että jokainen yritys luo julkisuuskuvansa itse. Jos yrityksen toimien tuominen julkisuuteen saattaa yrityksen negatiiviseen valoon, on yritys tästä itse vastuussa. Voi olla, että kaikki nämä tapaukset ovat yksittäistapauksia. On ikävää, jos yrityksen maine kärsii niiden vuoksi, mutta tämän blogin tarkoitus on tuoda väärinkäyttötapauksia esiin, ei vaalia kenenkään julkisuuskuvaa.

Jos en ole saanut selkeää vastausta siihen, mitä minulle myydään tai kuka myy, ja sitäkin selkeämmin olen ilmoittanut, etten osta mitään, niin mielestäni jossain on vika, kun saan laskun. Katson myös, että minulla on oikeus kirjoittaa asiasta blogissani.

Jos tämä tapaus olisi ollut ainoa laatuaan, olisin poistanut kirjoituksen asian korjaannuttua. Mutta koska näyttää siltä, että tämä on ollut Hakemistokeskuksen toimintamalli jo pidempään, on mielestäni ihmisillä oikeus tietää tästä. Jos tämä tekee hallaa Hakemistokeskuksen bisnekselle, niin se ei ole minun vastuullani. He itse ovat vastuussa työntekijöistään ja ohjeistuksen antamisesta heille, en minä asiakkaana.


P*skaa, komisario Palmu



Entä mistä puhelinmyyjä on saanut ohjeet selkeästi valehdella asiakkaille? Eli missä oli "punainen lamppu muuttunut vihreäksi"? Hänen mukaansa yritykseni tietoja oli haettu heidän sivuiltaan Googlen kautta yli 30 kertaa. Kuitenkaan tietoja ei oltu indeksoitu Googleen. Tarkastin asian sinä päivänä kun lasku saapui. Olisin toki tarkastanut aikaisemminkin, jos olisin tiennyt, mistä sivustosta oli kyse ("kyllä se siitä esitteestä selviää", sanoi myyjä).

Olen jo kerran saanut erään toisen puhelinmyyjän kiinni valehtelusta. Ja mikä tärkeämpää, kokeilin aikoinani lukion jälkeen puhelinmyyntiä ja opin, että on totuutta ja "totuutta".

Herääkin klassinen kysymys "pidättekö minua tyhmänä, ja jos, niin kuinka tyhmänä?"

Kun ei mene perille



Niin, ja yritykseni tiedot ovat edelleen sivustolla, vaikka pyysin niiden poistamista (ja myös osoite on väärin). Oletan tämän kirjoituksen saavan vielä jatkoa, viimeistään silloin, kun puhelinmyyjä taas "tarkastaa tietojani" tai jopa lähettää laskun, "koska tiedot ovat olleet sivuilla jo vuoden".

Katsotaan jaksanko ottaa tuon tiimoilta yhteyttä. Henkilötietolaki ei tässä tapauksessa varmaankaan päde, vaikka yritykseni nimi on sama kuin minun nimeni. Silti yritykseni nimen käyttö tuossa yhteydessä ei ole sallittua ilman lupaani.

Eli jatkoa seuraa. Myös yrityshakemistojen "hyödyistä", tulee tulevaisuudessa juttua, eli kannattaako pienyrittäjän maksaa useita satoja euroja rivi-ilmoitukseen verrattavasta hakemistomainoksesta.

2 kommenttia:

Maario kirjoitti...

Kuulostaa niinku niin samalta kuin avopuolison taistelu Directa-nimisen huijarifirman kanssa.

Hyvä että joku uskaltaa kirjoittaa, toivoisin, että jokainen yrittäjä jaksaisi sen verran googlettaa puhelinmyyjien tietoja, ettei laskussa odota yllätys...
(Tosin Directan kanssa on nyt sen verran hyvin, ettei kuulemma yksikään perintätoimisto ala periä niitten laskuja, joten voi huoletta jättää maksamatta...)

Maario kirjoitti...

Niin, ja puoliso sai lopulta tietonsa pois Directan nettihausta sillä, että lähetti joka päivä niille sähköpostin tai kaksi, jossa vaati poistoa. Ei ole edes iso vaiva, mallin voi kirjoittaa valmiiksi. ;)