Suomen verkkoviestintäkeskus on luonut tarjontaa sinne missä on kysyntää, eli tarttunut siihen ongelmaan, jota tässäkin blogissa käsitelty: raivostuttavaan hakemistopalveluiden puhelinmarkkinointiin. Suomen verkkoviestintäkeskuksen idea on seuraava: kun solmit Svvk:n kanssa sopimuksen, he kieltävät hakemistopalveluiden markkoinnin sinulle, solmivat sopimuksen "hyvien" hakemistopalveluiden kanssa ja irtisanovat "huonot".
Svvk Suomen verkkoviestintäkeskuksen sanoin:
Hakupalveluja on nykyään pilvin pimein ja yrittäjät ovat kyllästyneitä jatkuviin puhelinsoittoihin tuntemattomista palvelimista, jotka tarkastavat tietoja ja seuraavaksi postiluukusta tippuu lasku, vaikka mitään ei ole tilattukaan.
Tämän vuoksi haluamme luoda markkinointistrategian yrittäjien kanssa itse ja kysyä heiltä missä palveluissa haluavat olla sekä suositella heille missä kannattaa olla. Muille pistämme soittokiellot ja ohjaamme heidät soittamaan 0600-numeroon, jossa itse vastaamme puhelimeen ja kerromme hakupalvelimille, että heidän palveluja ei oteta. Näin yrittäjille jää aikaa itse työntekoon eikä jatkuvasti tarvitse vastata kymmeniin puheluihin viikossa eri tuntemattomista ja vilpillisistä hakupalvelimista.
Neuvottelemme myös hyväksyttyjen hakupalvelimien kanssa kohtuulliset hinnat eikä näin pääse ylimääräistä rahastusta tapahtumaan mikä on varsin monilla palveluilla valitettavan yleistä.
Ongelma koskee lähinnä sitä, miten Svvk erottaa nämä hyvät ja huonot hakemistot toisistaan (oman kokemukseni mukaan lähes kaikki hakemistot ovat hyödyttömiä ja ylihintaisia, paitsi ilmaiset, jotka ovat vain hyödyttömiä). Svvk vakuuttaa olevansa "puolueeton", mutta voisi tietysti myös epäillä, että Svvk pelaa kilpailijat pois pelistä ja markkinoi omia tuotteitaan. Eli mikä on "tuntematon ja vilpillinen hakupalvelin"? (ja mikä ylipäätään on "hakupalvelin? hakemisto vai hakukone?) Svvk itse myy mainoksia sellaisiin "palvelimiin", kuten Google, Yahoo, Yandex ja Baidu. Olisikin mielenkiintoista tietää, miten paljon tämä menee päällekkäin niiden firmojen kanssa, joille Svvk lyö markkinointikieltoja.
Suomen verkkoviestintäkeskus vakuuttaa, että heillä toimii rautaisia alan ammattilaisia. Tähän vakuutukseen meidän onkin uskominen, sillä yrityksen nettisivuilla ei ainakaan ole kenenkään ammattilaisen nimeä mainittu. Referenssejä tai casejäkään ei ole vielä firmalle nettisivujen mukaan kertynyt. Huvittavana yksityiskohtana sivuilla mainitaan, että sähköpostia voi laittaa osoitteella etunimi.sukunimi@svvk.fi (kenen etu- ja sukunimellä?)
No, sentään ovat taas ensimmäisenä Googlessa haulla "Suomen verkkoviestintäkeskus". Alkuun taisi web2.0-yllättää, koska melko pitkään tuloksissa ensimmäisenä oli Svvk:lle varsin kiusallista materiaalia. Nyt vain tulokset 2-9 ovat firman "mustamaalaamista". Kerkesinkin jo kettuilla Svvk:n nettisivujen descriptionista sivun metatiedoissa. Sinänsä pieni detalji ja menee piikittelyksi, mutta välillä näyttäisi Svvk itse olevan pulassa oman verkkoviestintänsä kanssa.
Firma korjasikin descriptionit kuntoon ja teki hieman "hakukoneoptimointia". Verkkoviestintäkeskus-aiheisia domaineja varattiin ja niitä linkitettiin ristikkäin.
Asiaa on käsitelty myös täällä. Minulle ei aivan aukea tuo teksti, eli menevät "firmat" ja "firmat" sekä "palveluntarjoaja" ja "palvelutarjoaja" sekaisin. Ilmeisesti tässä kuitenkin annetaan ymmärtää, että SVVK lähettää rutiininomaisesti kaikille hakemistoille soittokiellon asiakkaidensa puolesta. Kuulostaa sinänsä hyvältä, mutta en minä tuosta 500 euroa maksa.
Svvk:ta on luonnehdittu nettikeskusteluissa jopa laittomaksi. Kuitenkaan keskustelijat eivät ole tarkentaneet mikä toiminnassa on laitonta, eli mitä lainkohtaa on rikottu. Tähän Svvk on vastannut tulkitsemalla tämän siten, että soittokieltoa olisi väitetty laittomaksi, ja julkaisseet tekstin: "Viestintäministerin kanta soittokieltoon" Soittokielto toki on aivan laillinen (ks. Sähköisen viestinnän tietosuojalaki), mutta onhan tämä kovin kornia sanoa, että "Suomen Verkkoviestintäkeskus ja ministeriö samoilla linjoilla." .
Netissä on herännyt aiheesta huomattavasti keskustelua. Suomen verkkoviestintäkeskus on varmaan saanut hikeentymään ainakin ne, jotka epäilevät Svvk:ta vain uudeksi rahastukseksi, sekä varmasti myös hakemistopalvelut, joilta Svvk uhkaa viedä asiakkaat. Keskustelu onkin mennyt aika ajoin melko värikkääksi, katsotaan miten tässä käy.
KORJAUS 7.1.2011: Tekstissä aikaisemmin esiintynyt henkilö JM ja hänen edustamansa yritys E. oy eivät liity SVVK:n toimiintaan kuin välillisesti ja sen vuoksi tämä kohta tekstistä on poistettu.
3 kommenttia:
Svvk itse myy mainoksia sellaisiin "palvelimiin", kuten Google, Yahoo, Yandex ja Baidu.Itse SVVK:n kanssa yhteistyötä tekevänä, olen kuullut heidän edustajien puhuvan ainoastaan googlesta?
Lähde on huijaa.infon keskusteluissa, joissa Svvk:n/Scandic Median edustaja sanoo seuraavaa:
"Eli Scandic Media Oy on SVVK Verkkoviestintäkeskus Oy:n palveluiden myyntiorganisaatio. [...]kauttamme on mahdollista asiakkaamme saada suoraan ovat mainokset luotettavien maailmanlaajuisten toimijoiden palveluihin kuten esimerkiksi Google, Yahoo, Yandex ja Baidu."
Koska minulla ei ole syytä epäillä muuta, en ole tarkastanut tietoa muista lähteistä. Tieto tosin saattaa olla tätä nykyä myös vanhentunut.
Hieman myöhäänhän tämä tulee mutta taas oli Svvksta jotain mainintaa mediassa. Käsittääkseni Svvk tarjoaa konsultointia ja myy tuota soittokieltoa, ei niinkään tee kauppoja yrityksen puolesta vaan vain paikallistaa yrittäjälle parhaan vaihtoehdon/vie mitään välistä. Ainoa markkinointi-ikkuna jota Svvk itse tarjoaa onkin tietääkseni Google.
Lähetä kommentti