Yhä useamman nuoren toiveammatti on julkkis. Eli malli, juontaja, laulaja, salarakas... Tuhannet jonottavat Big Brotheriin, Mallikouluun ja Idolsiin tai hinkuvat roskalehtien sivuille.
Tässä moni joustavalla moraalilla ja tarkalla vainulla varustettu haistaa rahan. Miksipä ei myisi näitä unelmia isolla rahalla, kun kerran kysyntää on?
Ensin kuvataan "mallikansio". Hinnat liikkuvat parista sadasta eurosta reiluun tonniin. No, tietenkin valokuvaaja on palkkansa ansainnut, ja valokuvaajan palkkaaminen päiväksi maksaa satoja euroja. Tätä vain ei pitäisi sekoittaa siihen, että sillä olisi jotain tekemistä mallin työn kanssa.
Kuvauksissa on myös eräs asia, mitä monet aloittelevat mallit eivät ehkä ymmärrä. Tekijänoikeus säilyy kuvan ottajalla, eli hän voi myydä kuvat ihan minne haluaa. Jos kuvat ovat hyviä, niin hän voi myydä ne vaikka mainoskuviksi. Jos ne taas ovat huonoja, niin noh, ainakin malli maksoi hänelle vaivoistaan.
Seuraavaksi "mallit" lähetetään kursseille, jotka maksavat jopa tuhansia euroja. Painotetaan, että töitä saa vain, jos on käynyt kurssit. Ja samalla vihjataan, että töitä olisi tiedossa kurssien jälkeen. Eli sijoitus maksaa itsensä nopeasti takaisin. Näitä kursseja markkinoidaan jopa reilusti alle täysi-ikäisille teineille. Kun tyttöjen (ja poikien) päät puhuttu täyteen unelmia kansainvälisestä mallintyöstä ja kehuttu kauniiksi (vaikka avuja malliksi ei olisikaan), niin helpostihan siitä pari tonnia maksaa.
Oireellista sinänsä, että mallinkurssien ohella markkinoidaan laulu- ja esiintymiskursseja. Enpä ihmettelisi, jos suuressa maailmassa olisi jo kursseja tositv-ohjelmiin osallistuville.
Yleisesti sotketaan toisiinsa tahallaan "mainosmallit" ja "ammattimallit". Mainosmalli on se mahdollisimman tavallisen näköinen tyyppi, joka sanoo mainoskuvissa "Hei, mäkin otin tän Nyyrdean opintolainen ja nyt hymyilyttää näääiin paljon". Ammattimalleja taas ovat ne heiduklumit ja klaudiashifferit, joita lennätetään ympäri maailmaa kuvauksissa. Mallikurssien mainonnassa käytetään juuri tätä hyväksi. Moni ajattelee juuri sitä supermallin glamour-elämää, kun mallitoimiston sedät ja tädit sanovat "sinusta saattaisi olla mainosmalliksi", eli ts. olet nätti, mutta tavallisen näköinen ja liian lyhyt ammattimalliksi, mutta tämä unelma jatkuu niin kauan kuin maksuvalmiutta riittää.
Tuote on siis valmis. Sitten vain mainostamaan sitä Suomi24- ja MissMix-keskustelupalstoilla ja Irc-galleriassa. Sieltä löyty tarpeeksi 14-19 -vuotiaita kännykällä kasvatettuja teinejä, joiden vanhemmat eivät valvo, minne rippilahjarahat menevät.
Eihän tämä varsinaisesti huijausta ole. Nämä firmat myyvät juuri sitä mitä markkinoivat. Tosin, eettiseltä kannalta voi pohtia, onko markkinointi aivan terveellä pohjalla. Kaikkihan ovat omalla tavalla kauniita, mutta malliksi on vain harvasta. Onko se sitten hyvä juttu maksaa kursseista, vaikka kurssien järjestäjä tietää, että jossain vaiheessa tiputaan kuin Idolsin karsinnoista? Ja ottaa siitä vielä rahat päältä?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti