Yrityksille ei kuitenkaan ole vastaavaa palvelua, vaan yrityksen pitää sopia suoramarkkinoinnin kieltämisestä erikseen kunkin tahon kanssa. Ote laista:
27 §
Suoramarkkinointi yhteisölle
Suoramarkkinointia yhteisölle saa harjoittaa, jollei tämä ole sitä nimenomaisesti kieltänyt.
Yhteisölle on annettava mahdollisuus helposti ja ilman erillistä maksua kieltää yhteystietojensa käyttö jokaisen suoramarkkinointitarkoituksessa lähetetyn sähköpostiviestin, tekstiviestin, puheviestin, ääniviestin ja kuvaviestin yhteydessä. Suoramarkkinointia harjoittavan on selkeästi tiedotettava kieltomahdollisuudesta.
Sähköisen viestinnän tietosuojalaki 7. luku 27§ (korostus minun)
Haluaisinkin tietää, mitä tällä "selkeällä tiedottamisella" tarkoitetaan. Enpä ole koskaan törmännyt. Tai sitten tiedotus ei ole ollut tarpeeksi selkeää. Voisiko tällainen olla esim. palautelomake nettisivuilla?
Toivoisinkin, että lukijat kertoisivat kokemuksistaan ja jättäisivät kommentin, mikäli ovat joskus törmänneet kieltomahdollisuuteen.
1 kommentti:
Robinson-palvelu ei valitettavasti ole kaikenkattava ja se on maksullinen sekä vielä kaiken lisäksi määräaikainen. Mitä iloa on maksaa palvelusta, joka ei toimi juuri niiden kaikista häijyimpien tahojen kohdalla?
Yritysten kohdalla myös ongelma on, että yrityksen pitäisi etsiä kaikki tahot, jotka eivät heille saa soitella. Myös tässä tulee ongelmaksi uudet markkinointiyritykset. Uudella puhelinmyyjällähän on vapaat kädet soittaa kaikkiin mahdollisiin paikkoihin. Eli nykyisen lainsäädännön alla ei ole nähtävissä mitään ratkaisua, jos joku haluaa kieltää markkinoinnin puhelimiinsa.
Ja mikähän on sitten rangaistus siitä, jos soittaa yritykseen vaikka se on kiellossa? Tuskin mikään.
Lähetä kommentti