keskiviikko 27. elokuuta 2008

Rikastumisen keinot

Kun olin nappulaiässä, ideoin mahtavan keinon rikastua. Suunnitelma oli yksinkertaisuudessaan, että jokainen suomalainen antaa minulle yhden markan (nuoremmille tiedoksi: markka oli Suomen rahayksikkö ennen euroa, joskus muinaisella 90-luvulla). Tällöin ansaitsisin melkein 5 miljoonaa markkaa, joka oli suurin rahamäärä, mitä tuon ikäinen osasi kuvitella. Jos näin käytäisiin läpi vuorollaan jokainen suomalainen, tulisi kaikista miljonäärejä.

Tosin, ymmärsin aika pian, että suunnitelmani ei ollut kovin pommminvarma. Raha itsessään ei systeemissä lisäänny. Kun koko kierros on menty läpi, niin kaikki raha olisi edelleen tasan. Tai mikä todennäköisempää, jutun aloittajat olisivat miljonäärejä ja kaikki muut olisivat joutuneet maksumiehiksi.

Kukaan järjissään oleva ei siis lähtisi tällaiseen mukaan. Eihän?

Niinhän sitä tietysti voisi lapsenuskossaan luulla. Kuitenkin itseasiassa keksineeksi saman kuin Charles Ponzi noin sata vuotta sitten. Kerätään kaikki rahat samaan pottiin ja jaetaan siitä ensimmäisille liittyjille mukavia summia. Toiset kyllä seuraavat perässä. Summien ei tarvitse edes olla suuria, kunhan vain porukkaa riittää.

Hyvä keino on peittää toiminnan luonne kutsumalla sitä esimerkiksi sijoitustoiminnaksi tai tuotteiden markkinoinniksi. Ihmiset ostavat "aloituspaketteja" tai "lisenssejä" tai tekevät "sijoituksia" ja täten kasvattavat alkupottia, josta ensimmäisenä liittyneet maksavat itselleen sievoiset voitot.

Värväämisestä ei tarvitse edes maksaa mitään, tai maksetaan vain "yhdeltä tasolta". Ei ole oikeastaan merkitystä, hankitaanko uusia jäseniä verkostoperiaatteella vai pelkästään ilmaisella rahalla houkuttelemalla. Potti itsessään kasvaa pelkästään sillä, että ihmiset maksavat siihen rahaa. Aivan kuten pikkupojan rikastumisunelmassa.

Yleensä ensimmäinen asia tämänkaltaisissa "ponzeissa" onkin, että joku perustelee "tämä ei ole pyramidi-huijaus, koska tuloja saa vain yhdeltä tasolta ja sitäpaitsi liittyessä minulle sanottiin, että ainakaan pyramidi-huijaus tämä ei ole". Jos kuitenkin kyseisen bisneksen ainoat tulot tulevat lisenssien, premium-jäsenyyksien tai aloituspakettien myynnistä, on selvää, että vain murto-osa mukaanlähteneistä saa yhtään mitään.

Ei kommentteja: