tiistai 10. elokuuta 2010

Suomen yrityshakukeskus - FAIL

Suomen backup invest oy, eli Suomen yrityshakukeskus on keksinyt uuden tavan lypsää rahaa aloittelevilta pienyrittäjiltä. Y-tunnuksen rekisteröineille on lähetetty 300 euron laskuja siinä toivossa, että joku ei tiedä, että verovirasto myöntää tunnuksen ilmaiseksi. Asiasta kirjoittaa mm. Kauppalehti.

Aikaisemmin Suomen backup invest on tullut tunnetuksi ylihintaisten yrityshakemistojen telemarkkinoinnista ja laskujen lähettelemisestä vahingossa (kuten selviää täältä), joten tämä uusi toiminta laajentaa yrityksen ydinosaamista.

Hauskaa tässä on se, että koska Yrityshakukeskuksen sivuilla ei ole sisältöä edes nimeksi, on sinne laitettu uutissyöte mm. Kauppalehden sivuilta. Ja mikähän se oli Kauppalehden uutisissa tänään? (Klikkaa kuva suuremmaksi.)

4 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Röyhkeitä, mutta näköjään myös varomattoman tyhmiä.

Anonyymi kirjoitti...

Teet kyllä tosi tärkeää ja hienoa työtä tän blogin kanssa. Ironisia tekstejäsi on mukava lukea ja niiden perusteella pysyy kriittisenä. Kiitos huipusta blogista! :)

Anonyymi kirjoitti...

Suomen Yrityshakukeskus eli Suomen Backup Invest Oy toimii työntekijoille nimellä Finnish Online Oy. www.finnishonline.fi.

Pääpaikkana Tampereen Lapintie 6 ja toimii tämän lisäksi mm. Turussa, Kouvolan keskustan kävelykadulla ja avasivat vastikään myös Kotkan Hovinsaareen uuden toimipisteen.

Lahden toimipiste suljettiin joulun alla ja jätettiin kaikki palkat maksamatta myyntipäällikön käskiessä porukan lähteä töistä perjantaina puolta tuntia aikaisemmin.

Anonyymi kirjoitti...

Muuta hyväksi koettu toimintatapa, jos olet tilanteeseen jo joutunut:

1) Älä soita 2 euroa minuutti maksaviin numeroihin. Kulutat vain rahojasi, eikä sinulle jää keskustelusta minkäänlaista kirjallista todistetta.
2) Jos et koe mitään tilanneesi, lähetä välittömästi siitä kirjallinen reklamaatio, jossa riitautat laskun perusteluineen. Tämän voit tehdä esimerkiksi sähköpostilla, josta jää sinulle itsellesi fyysinen todiste sen lähettämisestä. Voit käyttää myös kirjattua kirjettä, varman päälle pelatessa kirjatun kirjeen kopion voi vielä lähettää sähköpostilla. Pyydä vastaanottajaa kuittaamaan, että lasku on peruttu tai ottamaan kirjallisesti yhteyttä asian sopimiseksi.
3) Dokumentoi ja säilytä kaikki lähettämäsi ja saamasi viestit. Varmuuskopion sähköpostista saat viestin ollessa auki valitsemalla ”tallenna sivu nimellä”. Voit tämän lisäksi myös tulostaa viestit ja tallettaa aikajärjestykseen. Muista aina lisätä viestin loppuun, että kuittaavat kirjallisesti vaatimiesi asioiden tapahtuvan tai muussa tapauksessa palaavan kirjallisesti asiaan niiden sopimiseksi.
4) Konsultoi tarvittaessa kuluttajaoikeusneuvojaa ja poliisia. Vaikka kuluttajaoikeusneuvoja ei varsinaisesti ole yrittäjiä varten, voi häneltä löytyä suuntaa antavia ohjeita sinullekin.
5) Varman päälle pelatessa kysy asianajajatoimistosta hintaa mahdollista konsultaatiota varten, mikäli syntyy tilanne, missä mikään muu ei tunnu auttavan. Kuluttajaoikeusneuvojan ja poliisin ohjeet eivät suullisesti annettuina välttämättä auta sinua todisteita vaadittaessa.
6) Kerro haluavasi sopia tämä asia ilman suurempia toimia, mutta jos mielestäsi toiminnassa on ollut jotakin laitonta, niin ilmoita harkitsevasi rikosilmoituksen tekemistä. Toki voit asiastasi täysin varmana ollessasi alkaa myös suoraa taistelemaan, mikäli sinulla on siihen aikaa ja energiaa. Jos kyseessä on tahallinen laiton toiminta, on sen lopettamisen yrittäminen toki arvokasta.

Sopimuksista:
1) Käsittääkseni yrittäjällä ei ole kuluttajasuojalainmukaista perumisoikeutta. Ymmärtämykseni mukaan kuluttajasuojalaki kuitenkin muuten pätee tilanteessa. Tämän mukaan myyjän tulisi heti alussa kertoa olevansa liikkeellä myyntitarkoituksessa.
2) Annettujen tietojen tulee olla oikeita, eikä ostajaa saa johtaa harhaan. Tällaisessa tapauksessa on perusteltu syy riitauttaa sopimus.
3) Suullinen sopimus on Suomessa pätevä. On kuitenkin myyjän vastuulla todistaa sopimuksen syntyneen asiallisesti ja sitovasti. Ennen tätä sinulla ei pitäisi olla velvollisuutta maksaa laskua. Muista kuitenkin riitauttaa lasku kirjallisesti tavalla, josta jää sinulle itsellesi kirjallinen todiste.
4) Mikäli todisteena tarjotaan nauhoitettua keskustelua, vaadi saada se itsellesi kuunneltavaksi ja tarvittaessa myös lakiasioiden asiantuntijan arvioitavaksi. Käsitykseni mukaan tietosuojalain mukaan nauhoituksesta tulee aina myös ilmoittaa puhelun alussa.

Yleisesti:

1) Älä pelästy aggressiivista yritystä saada sinut luopumaan ajatuksesta selvittää omat oikeutesi ja mahdollisuutesi. Ilmoita ystävällisesti ja tiukasti selvittäväsi asiaa ja palaavasi asiaan. Ellei muu auta, ilmoita kohteliaasti päättäväsi puhelun ja palaavasi asiaan. Hyvästele ja sulje puhelin.
2) Tietoa on saatavissa, kunhan vain osaat etsiä. Finlex on internetistä löytyvä tietolähde ajan tasalla oleviin lakiasioihin. Kuluttajaoikeusneuvojalta ja poliisilta voit myös saada suuntaviivoja. Älä myöskään unohda mahdollisuutta ostaa lainopillista konsultaatiota asiantuntijalta, jos uskot sitä tarvitsevasi
3) Tässä rohkaisun sanoja: http://www.mtv3.fi/uutiset/talous.shtml/arkistot/talous/2010/08/1166257

Nämä jonkinlaisiksi suuntaviivoiksi. En kuitenkaan ole lakiasioiden asiantuntija. Jos kuitenkin painit tämän kaltaisten ongelmien kanssa, niin ehkä tästä löytyy joitakin ideoita siitä, miten voit edetä. Muista kuitenkin itse selvittää ja varmistaa asiat! En luottaisi sokeasti myöskään niihin, jotka väittävät näiden asioiden olevan päinvastoin ilman, että itse ottaisin asioista selvää.